PAREMPAAN PÄIN

kaikki tietää nää new year, new me -jutut ja tammikuun terveellisemmän elämän.
mulla kyseessä ei kuitenkaan oo mikään uuden vuoden lupaus vaan enemmänkin
ikuisuusprojekti. terveempi ja puhtaampi syöminen on ollut mun tavoitteena about
niin kauan kuin muistan ja hetkittäin se sujuukin ihan hyvin. lähinnä silloin kun on 
aikaa tehdä kunnollisia ruokia. suurin ongelma mulla onkin jatkuva kiire ja sellaset
nopeesti syödyt epäterveelliset ruuat ja välipalat ja niistä koitan kovasti päästä eroon,
sillä sitten kun syö jotain hyvää (=epäterveellistä) niin haluaisin, että se hetki on edes
sellainen että nautin siitä täysillä! eikä se tavallinen tarina että syön bussissa (missä ei 
saisi edes syödä, tiedän) tai vauhdissa kävellessä paikasta a paikkaan b. toinen ongelma
liittyy myöskin tähän mun epäsäännölliseen elämään, mulla kun on ikävän usein päiviä, 
että olen poissa kotoa sen viistoista tuntia tuntia niin mun ateriarytmit on ihanteista aika
kaukana. töissä en syö moneen tuntiin ja sit kun pääsen kotiin niin saatan syödä päivän
toisen lämpimän ruuan noin kello 23:30. ei hyvä. ei lainkaan. nyt mä oon kuitenkin jo niin
kyllästynyt siihen, että mun kroppa ei voi tällä hetkellä niin hyvin kuin mitä se vois voida,
 joten oon parhaani mukaan yrittänyt tsempata eväiden ja säännöllisen syömisen suhteen!
 photo IMG_4333_zps65lrhxnx.jpg
ihan ekana oon ottanut totaalikieltäytymisen karkeille ja alkanut syömään hedelmiä entistä
enemmän ja monipuolisemmin. ja löytänyt puolivahingossa monta uutta suosikkia, persimonit
ja passionhedelmät on nykyään ihan vakkareita mun kauppalistalla! nykyään mulla on laukussa
aina myös omenaa tai banaania saatavilla, ettei valkosipulipatongit ja subit rupea houkuttelemaan
kun verensokeri alkaa laskea. sen lisäksi oon alkanut laittaa avokadoa entistä aktiivisemmin vaan
vähän kaikkeen mahdolliseen, salaattiin, leivälle, smoothieihin ja jopa aamupuuroonkin välillä.
 photo IMG_4332_zpsesbfdgvh.jpg
oon vähentänyt myös mun kapselikahvinkeittimen käyttöä, sillä ne kapselit on niin
pelkkää sokeria ja muuta epäterveellistä, että nykyään ne on mulle vain harvinaista 
herkkua ja kahvi on vaihtunut kotioloissa teehen, joka ajaa saman asian ihan täysin.
ikuisuuslemppareita on clipperin teet, joista uusin tuttavuus on nyt toi ruohonjuuresta
löytynyt detox-tee, jonka kehoa puhdistavaan vaikutukseen haluan kovasti uskoa!
 photo IMG_4308_zpst1nk93qs.jpg
mä oon todella vahvasti elänyt sen aikakauden kun ainut oikea tapa tehdä smoothieita 
oli laittaa pohjaksi maitorahkaa. ja niitä tuli juotua enemmän kuin kyllästymiseen asti.
nykyään maitorahka on jäänyt lähtes täysin pois mun ruokavaliosta, sillä se nyt ei vaan 
ole oikeasti hyvää ja smoothieita rakennetaan joko luonnonjukurttiin tai ihan vaan veteen.
smoothieissa oon myös uskaltaunut kokeilemaan perus banaanimansikka-kombon lisäksi
kaikkea uutta ja ihmeellistä ja tän hetken lempparismoothie rakentuukin avokadosta, lehti-
kaalista, omenasta, sitruunasta, vedestä ja banaanista ja on muuten tosi hyvää!
 photo IMG_4427_zpsg9mawkkb.jpg
lisäksi oon koittanut minimoida kaikkien mehujen juomisen. minä, jonka päivä ei vielä
pari vuotta sitten lähtenyt mihinkään suuntaan ilman valion appelsiinimehua puristaa nyt
itse appelsiinista mehua kun sitä tekee mieli. tää on ollut oikeesti tosi helppo muutos, sillä
tuorepuristettu appelsiinimehu on maultaan parempaa kuin se supersokeroitu versio ja vesi
tai sitruunavesi sopii kaiken kanssa oikein hyvin. ollaan jopa hennan kanssa viety tää niin 
pitkälle että tilataan baarissa ikuisten makeiden siidereiden sijaan vodkasoodaa murskatulla
limellä, koska kalorit. oikeesti, ihan kuin se alkoholi olis kenenkään elimistölle hyväksi..... 
 photo IMG_4340_zpsbgnehsml.jpg
puuro ei vielä vuosi tai pari sitten kuulunut millään tavalla mun suosikkijuttuihin, mutta
nyt oon vaan päättänyt tykätä siitä ja onnistunutkin siinä aika hyvin! tarpeeksi marjoja ja
siemeniä (ja spesiaalipäivinä vielä äitin tekemää omenahilloa!!!) päälle niin uppoaa oikein
 hyvin. kaurapuurosta onkin tullut mun vakioaamupala, jota syön sen 5-6 aamua viikossa.
se on vaan helppoa, halpaa ja noh jopa hyvää. ja terveellistä tietysti, niin miksikäs ei?

 photo IMG_4428_zpslpjnrvzt.jpg
toisille nää on varmaan ihan perusjuttuja, mutta mulle nää on oikeesti ollut opettelemisen
takana. ehkä se kertoo siitä kuinka heikossa mallissa mun syöminen on viime vuosina ollut.
edelleen mä rakastan hyvää ruokaa ja ulkona syöminen on yks elämän parhaita asioita, mutta
arkiruokailujen korjaaminen mulla onkin tavoitteena, eikä kieltäytyminen kaikesta hyvästä. ja
maaliskuun 10, päivä karkin syömisestäkin tulee taas sallittua. mutta oon päättänyt koittaa pitää
sen silti vaan juhlapäivien ja erityistilaisuuksien juttuna ja välttää sen ostamista kotiin ainakin!

Ei kommentteja: